Автомобілі ЧКТКТ

 

Зчеплення




ЛЕКЦІЯ  № 19,20 (4 год.) 

 

ТЕМА: Зчеплення й приводи керуванням зчепленням 

МЕТА:  

навчальна: вивчити загальну будову  трансмісії

розвиваюча:  розширити знаня матеріалу для різних моделей автомобілів

виховна: виховати повагу та розуміння важливості знань вивченого матеріалу  

 

ОБЛАДНАННЯ: схеми, плакати, макети, стенд.

 

ПЛАН

1 Класифікація зчеплення, будова

2 Принцип роботи

3 Приводи вмикання зчеплення (механічний, гідравлічний).

 

ЗМІСТ ЛЕКЦІЇ

 

1 Класифікація зчеплення, будова

Зчеплення автомобіля слугує для короткочасного роз'єднання ко-лінчастого вала двигуна з коробкою передач та плавного з'єднання їx, що потрібно в разі перемикання передач i рушання автомобіля з місця.

На легкових i вантажних автомобілях найчастіше застосовується однодискове ( на автомобілях особливо великої вантажопідйомності використовується дводискове ) зчеплення фрикційного типу (рис. 3.2), яке складається з механізму й привода вимикання. Механізм зчеплення розміщений на маховику 1 двигуна, а привод — на необертових деталях, встановлених на рамі або кузові автомобіля.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1- маховик; 2 – ведений диск; 3 – натискний диск; 4 - пружини; 5 – вилка; 6 – тяга; 7 – педаль; 8 – ведучий вал; 9 – поворотна пружина; 10 – муфта; 11 – важелі; 12 – кожух.ійного зчеплення:

 

Основні деталі механізму зчеплення: ведений диск 2, встановлений на шліци ведучого вала 8 коробки передач; натискний диск 3 з пружинами 4, розміщеними на кожусі 12 зчеплення, який жорстко прикріплений на маховику; відтискні важелі 11, установлені на кульових опорах на кожусі 12 і шарнірно з'єднані з натискним диском 3.

Привод вимикання зчеплення  складається з муфти 10 із витискним підшипником, поворотної пружини 9, вилки 5, тяги 6 і педалі 7.

 

2 Принцип роботи

Коли педаль 7 зчеплення відпущена, ведений диск 2 затиснутий пружинами 4 між маховиком і натискним диском. Такий стан зчеплення називається ввімкненим, оскільки під час роботи двигуна крутний момент від маховика й натискного диска передається за допомогою сил тертя на ведений диск і далі на ведучий вал 8 коробки передач. Якщо натиснути на педаль 7 зчеплення, тяга почне переміщуватись і повертати вилку 5 відносно місця її кріплення. Вільний кінець вилки тисне на муфту 10, внаслідок чого вона переміщується до маховика й натискає на важелі 11, які відсувають натискний диск 3. При цьому ведений диск вивільняється від стискального зусилля, відходить від маховика, й зчеплення вимикається.

Для ввімкнення зчеплення треба плавно відпускати педаль 7. При цьому зусилля на веденому диску збільшуватиметься поступово, внаслідок чого диск проковзуватиме відносно маховика й вони плавно з'єднаються до моменту повного ввімкнення. Для відведення теплоти, що виділяється під час умикання зчеплення, на кожусі є отвори, крізь які циркулює повітря.

Розглянутий привод вимикання зчеплення простий за конструкцією, має жорсткі важелі й тяги і називається механічним.  На багатьох легкових автомобілях тепер застосовують гідравлічний привод вимикання зчеплення, в якому зусилля від педалі до механізму зчеплення передається рідиною, що міститься в гідроциліндрах і трубопроводах. На вантажних автомобілях (МАЗ, КамАЗ) для полегшення керуванням зчепленням у приводі вимикання його  застосовують пневматичний підсилювач.

Однодисковий механізм зчеплення (рис.3.3) складається з веденого диска 4, встановленого на шліцьовому кінці ведучого вала 8 коробки передач, і сталевого штампованого кожуха 11, прикріпленого до маховика 2 болтами. Всередині до кожуха на опорних вилках прикріплено важелі 10 вимикання зчеплення, шарнірно з'єднані з натискним диском 5. Опорні вилки також шарнірно кріпляться до кожуха 11, що забезпечує відведення натискного диска при вимиканні без перекосів.

Між кожухом 11 і натискним диском по колу розміщено натискні циліндричні пружини 6, установлені для центрування на бобишках по периферії натискного диска.

Ведений диск зчеплення виконано окремо від маточини 6, крутний момент на яку передається через демпферні пружини 5. Останні розміщено у вікнах маточини 6 і дисків 2 та 8, скріплених через вирізи в маточині пальцями 7. До диска 2 прикріплено хвилясті пружинні пластини 4 з двома фрикційними накладками 3. Після вмикання зчеплення хвилясті пружини розпрямляються поступово, забезпечуючи більш плавне вмикання. Ведений диск має також гаситель крутних коливань, виконаний у вигляді пружини 1, яка притискає диск 2 до маточини 6 із деяким зусиллям.

Рисунок 3.3 – Механізм  і привод зчеплення автомобіля ГАЗ – 24 «Волга»:

1 – картер зчеплення; 2 – маховик; 3 – колінчастий вал двигуна; 4 – ведений диск; 5 – натискний диск; 6 – натискні циліндричні пружини; 7 – муфта; 8 – ведучий вал коробки передач; 9 – вилка вимикання зчеплення; 10 – важіль; 11 – кожух; 12 – штовхач; 13 – клапан випускання повітря; 14 – робочий циліндр; 15 – головний циліндр; 16 – педаль. Рисунок 2.5   Ведений диск зчеплення:

1 – пружина гасителя; 2,8 – диски; 3 – фрикційні накладки; 4 – пружинні пластини; 5 – демпферні пружини; 6 – маточина; 7 - пальці.

 

Крутильні коливання, що виникають на маховику двигуна внаслідок пульсації його роботи, коли ввімкнено зчеплення, передаються веденому диску й змушують його повертатися на деякий кут відносно маточини 6, стискаючи пружини 5. При цьому виникає тертя диска 2 об фланець маточини, до якої він притискується пружиною 1 гасителя, й енергія крутильних коливань гаситься, перетворюючись на теплоту. В цілому гаситель сприяє плавності вмикання зчеплення й підвищує довговічність шестерень коробки передач і карданного вала.

Механізм зчеплення з двома веденими дисками відрізняється від однодискового фрикційного механізму зчеплення наявністю середнього натискного диска, розміщеного між двома веденими. Конструкція натискного диска та інших елементів така сама, як і в однодисковому механізмі.

Коли зчеплення вимикається, підшипник муфти вимикання  через упорний фланець діє на пелюстки пружини й переміщує її в бік маховика. Зовнішній край пружини відгинається у зворотній бік і фіксаторами відводить натискний диск  від веденого диска  – зчеплення вимикається. Ведений диск  має гаситель крутильних коливань.

 

 

 

 

3 Приводи вмикання зчеплення (механічний, гідравлічний).

Приводи керування зчеплення бувають:

-          механічні

-          гідравлічні

-          з пневматичним підсилювачем

Механічний привод вимикання зчеплення застосовують на більшості вантажних автомобілів, оскільки він найпростіший за конструкцією і зручний в експлуатації.

Основними деталями привода вимикання зчеплення є педаль, що закріплена на валу, зв'язаному за допомогою тяги із важелем і вилкою вимикання зчеплення.

При натисканні на педаль усі деталі привода починають взаємодіяти, внаслідок чого підшипник муфти натискає на внутрішні кінці важелів вимикання, натискний диск відводиться, а ведений – вивільняється від зусилля натискання, й зчеплення вимикається.

Умикаючи зчеплення, педаль відпускають, муфта з підшипником під дією поворотної пружини повертається у вихідне положення, вивільняючи важелі вимикання й зчеплення вимикається.

Гідравлічний привод вимикання зчеплення складніший за конструкцією порівняно з механічним, але забезпечує плавніше вмикання і допускає вільне розташування педалі відносно механізму зчеплення.

На автомобілі ГАЗ – 24  (рис. 3.3) гідропривід зчеплення складається з педалі 16, головного 15 і робочого 14 циліндрів, а також штовхача 12, який діє на вилку 9 вимикання. Головний і робочий циліндри привода сполучені трубопроводом.

Педаль підвішено на осі до кронштейна кузова. До педалі шарнірно закріплено штовхач головного циліндра, що діє на поршень. Переміщення поршня під час натискання на педаль спричинює перетікання рідини трубопроводом і підвищення тиску в робочому циліндрі. В результаті поршень робочого циліндра також починає рухатись й через штовхач 12 діє на вилку 9, яка переміщує витискний підшипник і вимикає зчеплення. Після відпускання педалі вона повертається у початкове положення під дією відтяжної пружини.

 

 

УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ:

 

 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

1 Вивчити й конспектувати необхідний матеріал з    [7] c.231-240

 

ВИКЛАДАЧ – Колот П.Д.



Создан 24 мар 2016



  Комментарии       
Имя или Email


При указании email на него будут отправляться ответы
Как имя будет использована первая часть email до @
Сам email нигде не отображается!
Зарегистрируйтесь, чтобы писать под своим ником